אם אתם נמצאים בשלבים מתקדמים של מכירה או רכישה של נכס, לבטח גם אתם שמעתם על האפשרות לחתום על זכרון דברים לדירה. מצד אחד ישנם אלו התומכים בחתימה על זכרון דברים לקניית או מכירת דירה, אך מצד שני ישנם אלו המתנגדים נחרצות לחתימה על הסכם שכזה.

אם כן, מה הוא זכרון הדברים? מדובר על מסמך מתומצת המגלם בתוכו את כל הפרטים השונים של העסקה הרלוונטית, כאשר סוף המסמך מוקדש לציון התאריך בו יחתמו על העסקה הרשמית. למרות שלכאורה המסמך המדובר הינו מסמך מקדמי למסמך המכר הרשמי, עדיין הסכם זיכרון הדברים נהנה מתוקף משפטי. המשמעות היא שהפרת זיכרון הדברים יכולה להוליד מחלוקת שאף תסתיים בתביעה של אחד הצדדים.

מדוע ישנה המלצה שלא לתחום על זכרון דברים לרכישת קרקע?

זכרון דברים לרכישת דירה חדשה מקבלן או דירת יד שניה אינו דבר מומלץ ומשרדי עורכי דין מובילים ינסו למנוע מכם לחתום על הסכם שכזה. הסיבה? ישנם לא מעט חסרונות שיכולים בסופו של דבר לפעול לרעתכם. המגמה כיום היא שכמעט לא מחתימים וחותמים על הסכם זיכרון הדברים, אלא החתימה שמתבצעת בסופו של דבר היא על חוזה מפורט וקפדני. מדוע ישנה התנגדות לחתימה על זכרון דברים לרכישת נכס מסחרי או פרטי? שימו לב:

ראשית, לא תמיד החתימה נעשית לאחר הבנת כל הפרמטרים וחשיבה מעמיקה על העסקה. במרבית המקרים החתימה הינה תוצר של אקט ספונטני, מבלי שנערכו בדיקות מקדימות שיכולות לשקף את טיב העסקה. כמו כן, באחוז גדול מאד מהמקרים, החתימה נעשית מבלי שהצדדים הסתייעו בשירות מקצועי של עורך דין שמואל גרנאי שהעניק ייעוץ משפטי ונתן את דעתו על כדאיות העסקה.

כמו כן, הפרת זכרון דברים למכירת דירה יכולה להיות סבוכה ומורכבת שתוביל לסכסוך משפטי ארוך ומתיש המגלם בתוכו תביעות לנזקים ואכיפות הסכמים. על כן, ההמלצה במרבית המקרים היא שלא לחתום על זיכרון הדברים אלא רק על הסכם הרכישה או המכירה, רק לאחר שביצעתם את כל הבדיקות הנדרשות שהובילו אתכם למסקנה כי אתם עושים עסקה מושכלת.

החלטתם בכל זאת לחתום על ההסכם?

בסופו של דבר החלטתם בכל זאת לחתום על זכרון דברים להשכרת דירה, מכירה או קנייה? הסכם זכרון הדברים מתבסס על הסכמה בין שני הצדדים. למעשה, מדובר על תנאי מפתח ואפילו על תנאי סף שחייב להתקיים על מנת לחתום על הסכם. זכרון הדברים יפרט את שמות הצדדים – המוכר והקונה או השוכר והמשכיר, תיאור מפורט של הנכס, התמורה הכספית לנכס, מועדי התשלום שנקבעו וגם מועד המסירה. זיכרו: הסכמה בין הצדדים הינה התנאי להפיכת המסמך לכזה שיש לו תוקף משפטי מחייב. כמו כן, על מנת שזכרון הדברים יחשב עסקת מקרקעין, עליו להתבצע בכתב יד.